Hybridy jen do města? Asi neeee…
Hybridy jsou dle některých lidí dobré jen do města a na krátké trasy. Nevím, kde se tento názor či přesvědčení vzal, ale dovolím si s ním po své osobní zkušenosti nesouhlasit.
Toyota Prius na 1800 kilometrech
Vzal jsem „dočasně“ svou hybridní Toyotu Prius 2013 třetí generace na „výlet“ do Německa , abych zařídil dovoz auta s klientem. Nejsem žádný redaktor odborného motoristického webu nebo časopisu, beru tuto jízdu jako zkušenost z čistě uživatelského pohledu. Tak jak Toyotu Prius bude užívat 90% lidí. Tj. sednout a jet.
Toyota Prius na „dálky“?
Velká deviza vozu Toyota Prius je prostornost. Místa je všude dost, jak v předu, tak i na zadních sedadlech, navíc faceliftový model má výborná sedadla, tudíž nikoho i z dlouhé jízdy nebolí záda. Zavazadlový prostor je dostatečný, navíc máte plnohodnotné rezervní kolo pro případ defektu. Klid a pohoda je na palubě všudy přítomná.
Tankování do Hybrida
Ano k překvapení všech, i hybrid potřebuje benzín 🙂 . Plná nádrž za cca 1200 Kč je pro mou maličkost prostě sen, poněvadž jsem běžně zvyklý na cifru min. 2x větší a často i více.
Toyota Prius hybrid na dálnici?
Hybrid je velice úsporný ve městě a všude tam, kde běžně normální auta „žerou“, to je všeobecný fakt. Tudíž při normálním stylu ježděni na okreskách a ve městě běžně jezdíte kolem 4,4 Litrů a někdy i méně, aniž byste byli brzdou provozu, spíše naopak. Nicméně jak to bude vypadat tam, kde budete potřebovat jet 130 km/h a více? A budete potřebovat jet na čas a nikoliv na spotřebu.
Toyota prius třetí generace má tzv. Power mode. Ten neslouží k tomu, aby Vás výkon natlačil do sedaček, ale slouží k tomu, aby auto bylo v „pohodě“, vše se uchladilo a lépe reagovalo na plynovou odezvu, když budete při dálničním tempu potřebovat zrychlit.
Hybrid na dálnici v ČR i v Německu?
Výsledkem je, že jsem jel s Toyotou Prius hybrid v ČR tachometrových 140 km/H. V omezení na rozdíl od některých „střelců ve firemních octávkách a passatech“ opravdu jezdím max. povolenou rychlostí, neboť si myslím, že ty značky mají svůj důvod :-). Pak díky takovým „machýrkům“ D1 denně stojí, protože se někde prostě nevešli a nebo si kamioňák zrovna zapaloval cigaretu a trošku vybočil a boreček ve firemním fáru je na svodidlech raz dva.
Na druhou stranu a tím nechci nikoho obhajovat, jsem taky potřeboval párkrát někoho objet v uzavírce na českém „snu“ nesoucí název D1 a podle mě někde českých 2,2 metrů v levém pruhu na některých úsecích je podle mě tak 1,8m a to s odřenýma ušima. Hold nejsme v Německu, kde 2,2m je trošku jiná šířka. Asi mají Němci jiný metr 🙂 , tímto zdravím vedení ŘSD a držím všechny palce, aby už D1 byla hotová, termín raději neslibujte, prostě jí co nejdříve dodělejte J. Jinak nevím za co platíme dálniční známky, spíše budeme všichni potřebovat parkovací hodiny.
Galerie obsahuje fotky od začátku cesty, přes průběžný stav km i spotřeby až po návrat do Ostravy vč. ucpaného Vyškova a konečné vzdálenosti, která byla za daný den ujeta.
Směr Deutschland s hybridem.
Po překročení česko německé hranice zrychluji na 150 až 160 km/h. Ano i takovou rychlostí Prius jede a nejedná se o jeho konečnou, párkrát jsem zkusil i maximální rychlost, která je kolem 180 km/h. Nutno objektivně podotknou, že „na pohodu“ je rychlost kolem 150 km/h dostačující. Auto ochotně zrychluje i ve stoupáních nebo pokud člověk potřebuje zrychlit. Prostě to funguje a jede. Výsledkem toho všeho byla spotřeba 5,5l na 100 km!!!
Benzín a hybrid ideální kombinace
Vezměme v potaz, že se jedná o auto, které má 1.8i benzínový motor, jelo ve dvou lidech plus plný kufr. Klima je automatika, proto jsem to ani nezmiňoval. Na autě jsou 215 široká 17“ kola. Za mě super výsledek a skvělá jízda. Tahle jízda nejen mě přesvědčila o tom, že se dá s hybridním autem „na otočku“ zajet 1800 dálničních kilometrů, bez nějaké únavy a stresů a pocitem, že to auto na dálnice nepatří.
Toyota Prius umí
Toyota Prius dálkovou trasu zvládla na jedničku. Klient se kterým jsem jel pro jeho auto, tak si myslím, že nechápe do teď 🙂 . Jak sám říkal, když mě poprvé uviděl, tak si pomyslel , „to pojedeme v autě na baterky“? Takhle by reagovala asi většina lidí, kteří neví o co se jedná. A po přejetí německé hranice nechápal, jak jsme drželi krok s Audinama a Bavorákama. Jeho slova na konci jízdy hovořila za vše, řekl jen „…smekám nad tím autem“. Hned bych jej bral, kdybych nepotřeboval auto pro 7 lidí.
Co by mohlo být lepší je svítivost předních světel za deště, ale to je už asi můj problém, protože jsem rozmlsaný z xenonů, takže dobře mi tak.