Jak nevybírat auto pro rodinu jen podle katalogu, ale podle zkušeností
Nedávno na mě vyskočil článek na téma „Jak vybrat auto pro rodinu?“ z webu styl života. Tenhle článek přináší všeobecná rady. Jak se k výběru rodinného auta postavit, ale je vidno, že ten, kdo to napsal, tak má mělké nebo žádné znalosti o autech. A některé myšlenky podle mého vám více uškodí, než pomohou.
Profesionální pohled na výběr auta pro rodinu
Základní myšlenka je správná. Auto pro rodinu musí být praktické, bezpečné a pohodlné. Jenže já osobně mám problém se zabřednutím do všeobecných klišé a polopravd. Jsou zde úplně opomenuty celkové náklady an provoz auta. Kde je ztráta hodnoty auta? My týdně řešíme s našimi klienty cca 5 takových dotazů a víme, že rodina si kupuje auto cca jednou za 5 až 8 let. Hned po bydlení, je auto pro rodinu druhý největší výdaj z rodinného rozpočtu.
Rodinné auto s hodně asistenty – ANO nebo NE ?
Víte už jen při téhle myšlence se pozastavím. Ano asistenty jsou asi dobré, pokud fungují. Jenže přiznejme si, chcete opravdu, aby auto na vás neustále pípalo, že něco porušujete nebo že neděláte něco, co auto vyhodnotilo jako chybu? Za auto je v prvé řadě zodpovědný řidič a nikoliv asistent. Mnoho lidí se v běžném provozu právě na různé asistenty spoléhá a pak vznikají problémy a havárie. Proč? Protože se na jízdu nesoustředí. Další věcí je, jakmile se jakýkoliv asistent pokazí, ať už na základě softwarové chyby a nebo nějakého čidla za minimálně 15 až 20 000 Kč. Bude-li dobře. Nehledě na to, že je veliký problém například s díly na čínská nová auta. Nehledě na ceny těchto náhradních dílů, které jsou vzhledem k ceně aut opravdu vysoké. Měla by vás zajímat nejen výbava, ale i technická jednoduchost a spolehlivost. A především předvídatelnost údržby auta.
Auto pro rodinu – jaké palivo? Nafta, benzín, Elektro auto?
Dieselové aut pro rodinu a jízdy do práce
Každý člověk má jiné potřeby a nelze paušalizovat. Ale nafta by měla být opravdu pro lidi, kteří jezdí do práce alespoň těch 30 km denně. Proč? Pokud jezdíte jen 10 km, tak dříve či později zaděláte autu na drahý problém. NOX čidla, DPF a neustálé regenerace a jiné darhé „radosti“ Nebo auto alespoň 2x týdně vezměte na výlet a protáhněte jej. Diesel není na jízdy kolem „komínu“.
Zase nutno dodat, že starší diesely, nejsou ještě zase tak emisně složité a mohou dobře fungovat dlouho. V nejhorším necháte vyčistit DPF filtr, což je otázka od 4 do 7 000 Kč a máte klid na dlouho. Dnes je u moderních aut problém s emisními systémy a nikoliv motory, jako takovými. Až samozřejmě opět na vyjímky.
Jezdím krátké trasy, potřebuji benzín
Tohle je mylná představa 90% zájemců o auta. Moderní benzínové motory, jsou často opravdu hodně složité a citlivé na způsob využití, na kvalitu paliva a jiné věci. Slyšel jsem o hodně problémech motorů TSI, jejíchž majitelé měli tuhle teorii. Ale opět, jsou i vyjímky. Já si hledat auto do města nebo na ježdění do práce + rozvoz dítěte do školky apod., tak jdu cestou jednoduchého motoru. Ideálně Japonec. Mazda, Suzuki, Toyota. A nebo i FIAT. Ne nesmějte se. Fiat používá také jednoduché a spolehlivé motory. Fiat Tipo? Ano, třeba.
Elektro auto pro rodinu?
To si musí každý zvážit sám. Není to jen, jak se píše v článku o tom, jestli ušetříte na dobíjení, když máte doma soláry. Neboť tohle je 99% argument, proč si elektro auto koupit. Ale, zvažte i ztrátu hodnoty takového auta. Elektro auta za 2 roky užívání a s minimálním nájezdem ztratí i 50% hodnoty! A tím se ale pro zájemce o ojetá auta stávají velice atraktivními. Jaké elektro auto bych si koupil já, kdybych opravdu musel? BMW i3 do města a na popojížďky po okresce a nebo Mercedes EQE na dlouhé trasy. Proč? Mercedes EQE je pro mně krásné a pohodlné auto s dlouhým vyzkoušeným dojezdem. Navíc Mercedes si s vývojem tohohle modelu dal na čas. A to je pro zákazníky dobře. Není to žádná horká jehla, jako většina elektro aut.
Moje obavy u elektroauta?
Servisní náklady a celkové náklady na údržbu a provoz. Elektro auto potřebuje úplně jiné pneumatiky, než klasické auto a mají úplně jinou cenu. Ano, mimo BMW I3, to je jako tramvaj a je spolehlivé. Navíc uvnitř abnormálně prostorné.
Jaké elektro auto bych si NIKDY jako profesionál nekoupil?
Jakékoliv auto z Číny. To bych si nikdy opravdu nekoupil, natož elektro auto. A je jedno, jaké pobídky bych dostal. Některé věci jsou pro mě červená linka.
Pomohli jsme vám? Napadly Vás otázky, které vás dříve nenapadly? To jsme rádi. 😊
Hledáte dovoz auta pro rodinu?
Zavolejte nám, rádi pomůžeme, stejně jako řadě lidem před vámi. Protože „Co si domluvíme, to platí“
Těšíme se na spolupráci.
Jiří & Alex